THE LOCAL SCALE IN TEACHING PRACTICAL THEORY.

Essay on cognition, context and possibilities of teaching History.

Authors

  • Adilson Junior Ishihara Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.47694/issn.2674-7758.v7.i17.2025.8495

Keywords:

Ensino de História, Escala Local, Cognição Histórica, Interesse Escolar, Teoria Prática Docente

Abstract

This essay seeks to discuss the possibilities of teaching History in Basic Education based on the theoretical-methodological articulation with the local scale of socio-school relations. It also seeks to discuss the importance of thinking about the place, and its most diverse manifestations in learning, based on studies of historical cognition. Finally, it forwards a reflection on the importance of the local approach in the practical theory of teaching History, through a set of questions that involve daily life, experiences, narratives, and previous perceptions of learners based on the intersection of research approaches that involve Psychopedagogy, Constructivism, Neuroscience and cognitive studies. The main objective is to provoke teaching reflections on teaching practices aimed at reflecting on the importance of scale in the complex process of historical learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adilson Junior Ishihara , Universidade Federal do Pará

Possui graduação em História (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal do Pará; possui mestrado em História Social do Norte e Nordeste pela Universidade Federal de Pernambuco (2008); possui doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2016). É docente efetivo de Teoria da História e Metodologia da História na Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Ananindeua. É líder do Grupo de Estudos de Fronteira, cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq, e é cofundador e um dos coordenadores do GT Nacional Fronteiras e Territorialidades da ANPUH Brasil. Tem experiência na área de História, com ênfase em história política e história econômica, atuando principalmente nos seguintes temas: Independência ibero-americana, revolução ibero-americana, patriotismo, soldados, história militar, cultura política, fronteiras amazônicas, elites políticas. Atualmente ocupa o cargo de Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PPGEH/PROFHISTORIA).

References

AGUILAR, Renata. Neurociência aplicada à educação: caminhos para facilitar a aprendizagem na sala de aula. São Paulo: Edicon, 2021.

ALARCÃO, Isabel (Coord.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2005.

AUSUBEL, David. A cognitive theory of school learning. Educational Theory, 1961, 11, p. 15-25.

BARCA, Isabel. Desafios para ensinar a pensar historicamente. Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, vol. 14, n. 2, ago.-dez. 2021, p. 38-62.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3a ed. – Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BOURSCHEID, Suelen; TIMM, Jordana Wruck. Os saberes e a identidade docente de professores atuantes na Educação Básica. Periferia, v. 16, p. 1-22, 2024, e78202.

BRITO, Adilson J. I. identidade fraturada: o desmemoriamento da “Adesão do Pará” no ensino de história. História & Ensino, Londrina, v. 27, n. 1, p. 93-122, jan./jun. 2021.

BRITO, Adilson J. I.; GUIMARÃES, Athos Matheus da Silva. Enem, performatividade e desmemoriamento regional/local na história escolar. Educação, [S. l.], v. 49, n. 1, p. e46/1–27, 2024.

CAMPOS, Wellington Rodrigo de. SOME municipal de Moju/PA: BNCC e currículo de história para turmas seriadas e multisseriadas. In: BRITO, Adilson J. I. (org.). Ensino de história, narrativa e saberes na sala de aula. Ananindeua-PA: Cabana Editora, 2025, p. 84-93.

CARRETERO, M. Documentos de identidad: la construción de la memoria histórica em un mundo global. Buenos Aires: Paidós, 2007.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4a ed. - São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. 17ª ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GARDNER, H. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. 1.ª ed. - Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. 6a ed. – São Paulo: Paz e Terra, 2000.

JUNG, Carl Gustav. O desenvolvimento da personalidade. Petrópolis-RJ: Vozes, 1991.

LIMA, Ricardo Rovo de Souza. A relação professor-aluno: contrapontos da pedagogia do oprimido de Paulo Freire e psicologia analítica de Carl Jung. Orientador: Reuber Gerbassi Scofano. 2021. Monografia (Curso de Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

MARTINS, Evandro Silva. A etimologia de alguns vocábulos referentes à Educação. Olhares e Trilhas, Uberlândia, Ano VI, n. 6, p. 31-36, 2005.

MINEIRO, Maria de Jesus Câmara. Neurociência aplicada ao ensino de história [ebook]. São Luís: UEMAnet, 2022.

OLIVEIRA, Roseli Scheidegger. O papel do professor nas abordagens sobre a intolerância religiosa em relação às religiões de matriz africana em Marabá-PA. In: BRITO, Adilson J. I. (org.). Ensino de história, narrativa e saberes na sala de aula. Ananindeua-PA: Cabana Editora, 2025, p. 13-26.

PARÁ. Secretaria de Estado de Educação do Pará. Documento Curricular do Estado do Pará. Etapa Ensino Médio. Volume II. Belém: SEDUC-PA, 2021.

PIROLA BALESTRA, J. História e Ensino de História das Ditaduras no Brasil e na Argentina. Antíteses, v. 9, n. 18, p. 249-274, jul./dez. 2016. Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Brasil.

PLÁ, Sebastián. La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia, núm. 84, septiembre-diciembre 2012.

RAIOL, Alex de Andrade. Rios de memórias: história local e o ensino de história numa escola ribeirinha do município de Curralinho/PA. In: BRITO, Adilson J. I. (org.). Ensino de história, narrativa e saberes na sala de aula. Ananindeua-PA: Cabana Editora, 2025, p. 27-35.

RÜSEN, Jörn. História viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília-DF: Editora da UNB, 2007.

SASS, Odair; LIBA, Flávia Roberta Torezin. Interesse e educação: conceito de junção entre a Psicologia e a Pedagogia. Imagens da Educação, v. 1, n. 2, p. 35-45, 2011.

SIMAN, Lana Maria de Castro. Aprender a pensar historicamente: entre cognição e sensibilidades. In: ROCHA, Helenice; MAGALHÃES, Marcelo; GONTIJO, Rebeca (Orgs.). O ensino de história em questão: cultura histórica, usos do passado. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2015, p. 201-221.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 8ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

TEIXEIRA, Anísio. A pedagogia de Dewey (Esboço da teoria de educação de John Dewey). In: WESTBROOK, Robert B. (org.). John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010, p. 33-53.

VYGOSTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. Ridendo Castigat Moraes Editora, 2018.

ZAVALA, Ana. La investigación práctica de la práctica de la enseñanza. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, (12). p. 241-271, 2008.

ZAVALA, Ana. Pensar ‘teóricamente’ la práctica de la enseñanza de la Historia. Revista História Hoje, v. 4, nº 8, p. 174-196 – 2015.

Published

2025-06-06

How to Cite

BRITO, . J. I. . THE LOCAL SCALE IN TEACHING PRACTICAL THEORY. : Essay on cognition, context and possibilities of teaching History. Escritas do Tempo, [S. l.], v. 7, n. 17, p. 84–95, 2025. DOI: 10.47694/issn.2674-7758.v7.i17.2025.8495. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/escritasdotempo/article/view/3095. Acesso em: 14 jun. 2025.

Issue

Section

v. 7 n. 17 (2025): Ensino de História, Meio Ambiente e diversidade na Amazônia