Questions about the uses of architectural heritage in history education: a case study of the churches of São Pedro dos Clérigos (Recife - PE) and Nossa Senhora do Carmo (João Pessoa - PB).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47694/issn.2674-7758.v5.i14.2024.3458

Keywords:

History Teaching, Architectural Patrimony, Heritage Education.

Abstract

This article focuses on reflecting on how heritage education, in dialogue with places of memory, can contribute to the teaching of History. Therefore, the purpose is to investigate the potential of the Church of Saint Peter of Clerigos (Recife - PE) and the Church of Our Lady of Carmo (Joao Pessoa - PB) in the construction of a critical education that highlights the power games that are inherent to the Field of patrimony. From this, the objective is to express the importance of designing activities that use heritage as a tool in teaching History. In this way, it Will beanalyzed how the curriculum, specifically the National Common Curricular Base (BNCC), treats the patrimonial issue in this discipline. In this sense, this research starts from the relevance of debating how educational practices, which explore that local cultural assets, have the power to assist in the construction of knowledge in the Field of History teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rayssa Eutália Gurjão Coutinho Borges, Instituto Federal de Minas Gerais

Graduada no Curso de Licenciatura em História (UEPB). Pós-Graduada em Estudos em História Local - Sociedade, Educação e Cultura na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre em História Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Campina Grande (PPGH-UFCG). Especialização em andamento em Docência Pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG).

Débora Gonçalves Barbosa, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialização em andamento em Docência pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). Mestranda pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Lucas Thiago Rodarte Alvarenga, Universidade Estadual Paulista

Possui graduação em Comunicação Social, com ênfase em Publicidade e Propaganda (2005), pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e licenciatura em História pela Universidade Paulista (UNIP), concluída em 2019. Mestre em História pela Universidade Federal de São Paulo (2017) e Doutor em História pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Assis/SP, em 2022. Atua como professor visitante em História pelo Instituto Federal de Minas Gerais, campus avançado Arcos/MG. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 31 de outubro de 2023.
BRASILINO, Karla Viviane Moreira. O recife como espaço educativo e a educação patrimonial: uma proposta de ensino sobre a Revolução Pernambucana de 1817. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Ensino de História (PROFHistória), Centro de Filosofia e Ciências Humanas (CFCH), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.
CARVALHO, Andrea Simone Silva Ferreira. A casa do patrimônio da paraíba: experiências e práticas educativas em patrimônio cultural. In: Caravanas 25 anos da Anpuh Pernambuco diálogos entre a pesquisa e o ensino. 2015. Recife-PE.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade/Unesp, 2006.
CHUVA, Márcia. Por uma história da noção de patrimônio cultural no Brasil. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, n. 34, p. 147-165, 2012.
DE OLIVEIRA, Almir Félix Batista. O que se preservou em João Pessoa ou de quando a arte e a arquitetura definem o patrimônio cultural de uma cidade. Cordis: Revista Eletrônica de História Social da Cidade, n. 8, 2012.
FONSECA, Maria Cecília Londres. O Patrimônio em Processo: Trajetória da Política Federal de Preservação no Brasil. 2a edição. Editora UFRJ/IPHAN, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, Moacir. A escola na cidade que educa. Cadernos Cenpec. v. 1. n. 1, p. 133 – 139, 2006.
GUILLEN, Isabel Cristina Martins. Patrimônio e História: reflexões sobre o papel do Historiador. Diálogos (Maringá. Online), v. 18, n.2, p. 637-660, mai.-ago./2014.
HONOR, André Cabral. Debaixo da tinta azul: a (re)descoberta da pintura barroca do forro do altar-mor da Igreja de Nossa Senhora do Carmo da antiga Cidade da Paraíba. In: Anais do XXVIII Simpósio Nacional de História. Anais [...]. Florianópolis, SC, 2015.
HONOR, André Cabral. Catálogo de azulejaria de Nossa Senhora do Carmo: João Pessoa-Paraíba. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2015a.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Publicação: Iphan/Programa Monumenta/Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID). Encarte - Rotas do Patrimônio: Uma viagem através da história. Edição: 2010. Páginas: 16. Disponível em <7_rota_patrimonio_igreja_sao_pedro_recife_pe.pdf (iphan.gov.br)> Acessado em: 13 de setembro de 2023.
KÖHLER, André Fontan. Patrimônio, Memória e Turismo: Evolução e Entrelaçamento de Políticas Públicas no Pátio de São Pedro (Recife, PE). In: VII Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-graduação em Turismo. Anais [...]. São Paulo, 2010.
LINS, Guilherme Gomes da Silveira D’Avila. Uma apreciação crítica do período colonial na “História da Paraíba lutas e resistências”. João Pessoa: Felipéia, 2006.
MAIA, Doralice Satyro. Tempos Lentos na Cidade: permanências e transformações dos costumes rurais em João Pessoa-PB. Tese (doutorado). Universidade de São Paulo. São Paulo. 2000.
MENEZES, José Luiz Mota. Igreja de São Pedro dos Clérigos Recife. REVISTA UNIVERSITA - UF. - BAHIA., p. 0-0, 1970.
OLIVEIRA, Margarida Maria Dias; FREITAS, Itamar. Patrimônio e Ensino de História: cinco decisões do professor. Revista Escritas do Tempo – v. 2, n. 5, jul. - out/2020, p. 175-197.
OLIVEIRA, Patrícia Ataíde Solon de. ENTRE INVENÇÃO E MEMÓRIA: arquitetos modernos e patrimônio histórico no Recife (1946-1979). Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Urbano). – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Artes e Comunicação. 2017.
PEREIRA, Nilton; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de história? Sobre o uso de fontes em sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 113-128, dezembro 2008.
PRATS, Llorenç. Concepto y gestióndelpatrimonio local. Cuadernos de antropología social, n. 21, p. 17-35, 2005.
POULOT, Dominique. Uma História do Patrimônio no Ocidente. Séculos XVIII -XXI. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.
QUEZADO, João Luiz; SABINO, Pedro Augusto. O que é Patrimônio Cultural. In: GURJÃO, Eliete Queiroz (Org). Antes que se apague: memória, patrimônio e identidade da Paraíba. Recife, Gráfica Innova e Editora, 2013. p 9-16.
RODRIGUES, Marly. Patrimônio, ideia que nem sempre é prática. Departamento de Patrimônio Histórico e Artístico do Distrito Federal. A Construção da cidade de Brasília. Brasília, 1998, p. 88.
ROSSI, C. M. S. (2017). Educação Patrimonial e História da Educação: contribuições para a formação de professores. Horizontes, 35(1), 113–120.
SILVA, Regina Celly Nogueira da. A revitalização do centro histórico de João Pessoa: uma estratégia para a reprodução do capital. 2016. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O ensino de história local e os desafios da formação da consciência histórica. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza [Org.]. Ensino de História: Sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.p.187-198.
SMITH, Laurajane. The uses ofheritage. London: Routledge, 2006.
TOLENTINO, Átila. O que não é educação patrimonial: cinco falácias sobre seu conceito e sua prática. In: TOLENTINO, Á.; BRAGA, E. (org.). Educação patrimonial: políticas, relações de poder e ações afirmativas. Caderno Temático 5. João Pessoa: Iphan-PB; Casa do Patrimônio da Paraíba, 2016. p. 38-48.
VASCONCELOS, P. B.; MACIEL, C. A. A.; LACERDA, N. “Pelas frestas e becos do patrimônio”: O lugar do (in)visível no Centro Histórico protegido do Recife. Revista de Geografia (Recife) V. 35, No. 1 (especial), 2018.

Published

2024-06-01

How to Cite

BORGES, . E. G. C.; BARBOSA, . G.; ALVARENGA, . T. R. Questions about the uses of architectural heritage in history education: a case study of the churches of São Pedro dos Clérigos (Recife - PE) and Nossa Senhora do Carmo (João Pessoa - PB). Escritas do Tempo, [S. l.], v. 5, n. 14, p. 34–58, 2024. DOI: 10.47694/issn.2674-7758.v5.i14.2024.3458. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/escritasdotempo/article/view/2824. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

v. 5 n. 14 (2024) Dossiê: Patrimônio Cultural