Questions about the uses of architectural heritage in history education: a case study of the churches of São Pedro dos Clérigos (Recife - PE) and Nossa Senhora do Carmo (João Pessoa - PB).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47694/issn.2674-7758.v5.i14.2024.3458

Keywords:

History Teaching, Architectural Patrimony, Heritage Education.

Abstract

This article focuses on reflecting on how heritage education, in dialogue with places of memory, can contribute to the teaching of History. Therefore, the purpose is to investigate the potential of the Church of Saint Peter of Clerigos (Recife - PE) and the Church of Our Lady of Carmo (Joao Pessoa - PB) in the construction of a critical education that highlights the power games that are inherent to the Field of patrimony. From this, the objective is to express the importance of designing activities that use heritage as a tool in teaching History. In this way, it Will beanalyzed how the curriculum, specifically the National Common Curricular Base (BNCC), treats the patrimonial issue in this discipline. In this sense, this research starts from the relevance of debating how educational practices, which explore that local cultural assets, have the power to assist in the construction of knowledge in the Field of History teaching.

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Author Biographies

Rayssa Eutália Gurjão Coutinho Borges, Instituto Federal de Minas Gerais

Graduada no Curso de Licenciatura em História (UEPB). Pós-Graduada em Estudos em História Local - Sociedade, Educação e Cultura na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre em História Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Campina Grande (PPGH-UFCG). Especialização em andamento em Docência Pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG).

Débora Gonçalves Barbosa, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Especialização em andamento em Docência pelo Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). Mestranda pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Lucas Thiago Rodarte Alvarenga, Universidade Estadual Paulista

Possui graduação em Comunicação Social, com ênfase em Publicidade e Propaganda (2005), pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e licenciatura em História pela Universidade Paulista (UNIP), concluída em 2019. Mestre em História pela Universidade Federal de São Paulo (2017) e Doutor em História pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Assis/SP, em 2022. Atua como professor visitante em História pelo Instituto Federal de Minas Gerais, campus avançado Arcos/MG. 

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Published

2024-06-01

How to Cite

BORGES, . E. G. C.; BARBOSA, . G.; ALVARENGA, . T. R. Questions about the uses of architectural heritage in history education: a case study of the churches of São Pedro dos Clérigos (Recife - PE) and Nossa Senhora do Carmo (João Pessoa - PB). Escritas do Tempo, [S. l.], v. 5, n. 14, p. 34–58, 2024. DOI: 10.47694/issn.2674-7758.v5.i14.2024.3458. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/escritasdotempo/article/view/2824. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

v. 5 n. 14 (2024) Dossiê: Patrimônio Cultural