CULTURAL HERITAGE OF THE MOSQUEIRENSE AMAZON AND HISTORY IN THE NEW SECONDARY EDUCATION SYSTEM

Authors

  • Daniel Rodrigues Tavares Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.47694/issn.2674-7758.v5.i14.2024.7795

Keywords:

Cultural Heritage; History and its Teaching; New Secondary Education; Amazônia Mosqueirense.

Abstract

This text sets out to interweave Cultural Heritage, History and its teaching and the New High School. It discusses the concept of Heritage in Brazil, thinking about how it can be problematized by History and used in teaching, within the format of Secondary Education, reformulated based on law 13.415/2017. The locus of the research is the district of Mosqueiro, which is part of the territory of Belém, the capital of Pará. It is part of the Eastern Amazon, which we call "Amazônia Mosqueirense". This is an article that presents the possibility of using cultural assets, through Heritage Education, in History teaching, in the face of a New High School curriculum that does little to highlight local culture and heritage. To this end, we understand Cultural Heritage as an object of research in History, as a historical source, as a pedagogical resource and as a link of memory and identity between the past, present and future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Rodrigues Tavares, Universidade Federal de Santa Maria

Ph.D. in History from the Federal University of Santa Maria (UFSM), specializing in the research line of Memory and Heritage. Master's degree in History Teaching from the Federal University of Pará (2019). Postgraduate (specialization) degree in Cultural Heritage and Heritage Education from FIBRA, Faculdades Integradas Brasil Amazônia (2013). Bachelor's degree in History (Teaching and Bachelor) from the Federal University of Pará (2007).

         

References

ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla Basssanezi. Fontes históricas. 3ª Edição, 2ª Reimpressão. São Paulo: Contexto, 2015.
ALMEIDA, Fábio de. A Reforma do Ensino Médio brasileiro de 2017 nos moldes do sistema neoliberal. Dissertação. Mestrado em Educação. Lages-SC: UNIPLAC, 2018.
ALVES FILHO, Armando, et al. Pontos de História da Amazônia. Editora Paka-Tatu, 3ª edição. Belém, 2001.
ARÉVALO, Javier Marcos. La tradición, el patrimonio y la identidade. Revista de Estudios Extremeños, vol. 60, n. 3. Badajoz (Espanha), 2004, pp. 925-956. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1125260. Acesso: 03/05/2023.
Azevedo, João Lucio de. Os Jesuítas no Grão-Pará: suas missões e a colonização. Livraria Editora Tavares Cardoso & Irmão. Lisboa, 1901.
BESSA, Rejane Batista Farias. Diálogos interdisciplinares entre Biologia e História: a procura por elementos teóricos para elaboração de metodologias a partir do que dizem os professores. Dissertação. Mestrado Profissional em Ensino de Biologia. Governador Valadares – MG: UFJF, 2020.
BRANDÃO, Eduardo. Mosqueiro: a história de um arquipélago no estuário amazônico. Ilhas Amazônicas. Halley SA Gráfica e Editora, nº 1, jan. Belém, 2006.
BUTLER, Judith. A Vida Psíquica do Poder. Teorias da sujeição. 1ª Ed. 5ª Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
CAVALCANTE, Fernanda; SILVA, Isaíde. O Patrimônio Cultural na educação escolar. Expressão Católica, vol. 7, nº 2. Quixadá-CE, 2018, pp. 83-90. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/2181/0. Acesso: 16/08/2023.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. 4ª edição. São Paulo: UNESP, 2006.
CHUVA, Márcia. Por uma história da noção de patrimônio cultural no Brasil. Revista do Patrimônio Artístico e Artístico Nacional, n. 34. Brasília, 2012, pp. 147-165. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/RevPat34_m.pdf. Acesso: 29/02/2024.
FELÍCIO, Sílvio Célio. Reforma do Ensino Médio e a disciplina História: leituras sobre as repercussões da BNCC. Dissertação. Mestrado em História. Catalão-GO: UFG, 2019.
FERREIRA, Marieta. História, tempo presente e história oral. Topoi, Rio de Janeiro, dezembro 2002, pp. 314 a 332. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2237-101X003006013. Acesso: 16/08/2023.
GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O mal-estar no patrimônio: identidade, tempo e destruição. Estudos históricos. Rio de Janeiro, vol. 28, nº 55, janeiro-junho, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/FqbLtvWWzbkQGZQsb5jkrjr/?lang=pt&format=pdf. Acesso: 29/02/2024.
GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. História, memória e patrimônio. Revista do Patrimônio Artístico e Artístico Nacional, n. 34. Brasília, 2012, pp. 91-111. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/RevPat34_m.pdf. Acesso: 29/02/2024.
HARTOG, François. Tempo e patrimônio. Varia História, vol. 22, nº 36: Jul/Dez. Belo Horizonte, 2006, pp. 261-273. Disponível em: https://www.scielo.br/j/vh/a/qhLrpqw77Bgwq8Gv3wbRX4x/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 29/02/2024.
MACEDO, Elizabeth. Fazendo a base virar realidade: competências e germe da comparação. Revista Retratos da Escola, vol. 13, nº 25: jan/maio. Brasíli-DF, 2019, pp. 39-58. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/967. Acesso: 10/10/2022.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. 9ª Reimpressão. São Paulo: N-1, 2021.
NORA, Pierre. Entre Memória e História. A problemática dos lugares. Projeto História, vol. 10. São Paulo: 1993, pp. 7-28. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101. Acesso: 16/08/2023.
PACHECO, Ricardo de Aguiar. O Patrimônio histórico: objeto de pesquisa do historiador. HISTÓRIA UNICAP, v. 4, n. 7. Recife-PE, 2017, pp. 5–14. Disponível em: https://www1.unicap.br/ojs/index.php/historia/article/view/971. Acesso em: 24/02/2024.
PARÁ. Secretaria de Estado de Educação. Documento curricular do Estado do Pará – Etapa Ensino Médio. Volume II. Belém: SEDUC-PA, 2020.
SOUZA JÚNIOR, José Maria Reis e. A natureza do turismo e o turismo de natureza na Amazônia: ecoturismo de base comunitária e territorialidades de Caruaru, Ilha de Mosqueiro. Dissertação. Mestrado em Geografia. Belém: UFPA, 2012.
TAVARES, Daniel Rodrigues. O ensino de História por meio da Educação Patrimonial na Ilha de Mosqueiro. Dissertação. Mestrado Profissional em Ensino de História. Ananindeua - PA: UFPA, 2019.
TEIXEIRA, Cláudia Adriana Rocha. A Educação Patrimonial no Ensino de História. Biblos – Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, vol. 22, nº 1, 2008. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/868. Acesso: 16/08/2023.
WATHIER, Valdoir Pedro. Reforma do Ensino Médio: vamos pensar uma educação ecossistêmica? Tese. Doutorado em Educação. Brasília-DF: UCB, 2019.

Published

2024-06-03

How to Cite

TAVARES, . R. CULTURAL HERITAGE OF THE MOSQUEIRENSE AMAZON AND HISTORY IN THE NEW SECONDARY EDUCATION SYSTEM. Escritas do Tempo, [S. l.], v. 5, n. 14, p. 77–95, 2024. DOI: 10.47694/issn.2674-7758.v5.i14.2024.7795. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/escritasdotempo/article/view/2828. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

v. 5 n. 14 (2024) Dossiê: Patrimônio Cultural